ADVIES – INTERIM – OPLEIDING – TRAINING
Import/export
Wat is de Nederlandse economie zonder import en export?
Ligt het niet in de aard van de Nederlander om “over de grens te gaan”?
Vooral vanuit Nederland met zijn open grenzen gaat het eigenlijk vanzelf. En
is onze Europese Unie geen prachtig afzetgebied geworden waar zelfs “moeilijke”
landen in Centraal en Oost-Europa nu gemakkelijk bereikbaar zijn?
De uitdaging
Soms is het omdat het avontuur roept,
soms is het ook bittere noodzaak:
de uitdaging om op de buitenlandse markten te gaan en zaken te gaan doen met
buitenlandse partijen.
Ligt die bittere noodzaak voor u wellicht in één van de volgende redenen:
* De binnenlandse markt is te klein geworden of de binnenlandse concurrentie
te groot.
* Uw producten kunnen tegen in het buitenland concurrerende prijzen worden aangeboden
of er kan een hogere winstmarge dan in Nederland worden behaald.
* Een hogere omzet kan de ontwikkelings- en fabricagekosten van uw producten
verlagen.
* Door uw import kunt u producten verkrijgen die aantrekkelijker, goedkoper
of beter zijn dan de Nederlandse varianten
Als u met dergelijke zaken te maken krijgt, zult u beslist niet over één
nacht ijs gaan.
Vele factoren bepalen uw succes in het buitenland:
Succesfactoren
Wat te denken van de kennis van kansen en risico’s
in de landen waar u zaken mee gaat doen:
Economie,
Marktomstandigheden,
Concurrentie,
Wetgeving,
Fiscale aspecten.
Maar het begint eigenlijk al met zaken heel dichtbij:
Productiecapaciteit,
Treasury- en cashmanagement,
Internationaal betalingsverkeer,
Talenkennis,
Internationale oriëntatie van medewerkers.
De ervaring leert dat u dan wel wat aan de inrichting van uw organisatie, de
productiecapaciteit, het betalingsverkeer en de risicobeheersing moet gaan doen.
Vaak blijkt dat u eigenlijk 48 uur in een etmaal zou willen hebben om alles
direct zo te kunnen doen zoals u dat met het zakendoen op de Nederlandse markt
gewend was.